Content marketing – pisanie, publikowanie, promowanie

Firmy, które chcą skutecznie komunikować się z klientem w przestrzeni internetowej, szukają rozmaitych sposobów i rozwiązań. Od kilku lat w tej dziedzinie dominuje content marketing, który umożliwia publikowanie wartościowych treści internautom w postaci tekstów eksperckich, artykułów sponsorowanych czy wpisów na blogach. Content nie musi mieć oczywiście tylko formy pisanej – mogą to być także filmy czy wideo prezentacje, w których porusza się w nich zagadnienia ogólne, rozwiązuje problemy i analizuje jakieś sytuacje ogólno branżowe. Często jednak sam content, czyli treść, nie wystarczają – należy dodać do tego promocję, żeby dotrzeć do jak największej ilości osób. Proces tworzenia content powinien zatem składać się z trzech elementów – tworzenia, publikowania i promowania.

brandceo1

Tworzenie contentu
Pierwszy etap content marketingu to jest tworzenie, a najważniejszym kryterium zawsze powinna być jakość. Im wyższa jakość treści, tym łatwiej będzie przyciągnąć do siebie internautów, a następnie zachęcić ich do wrócenia do nas w niedalekiej przyszłości. Jakość oznacza przede wszystkim nienachalność przekazu, czyli odwrotność tego, co dominuje w reklamie. Reklama jest nastawiona na jednorazowy zakup odbiorcy jej treści, a content marketing to strategia długofalowa – nie można zatem zmuszać klienta do niczego, ani składać mu bezpośredniej oferty, gdyż zwyczajnie odstraszymy go od siebie. Content marketing to przede wszystkim wartościowe informacje, a ewentualny przekaz reklamowy powinien być subtelny, często niezauważalny dla przeciętnego odbiorcy. Właśnie dlatego za tworzenie content powinni brać się tylko ludzie doświadczeni w kreowaniu tego typu materiałów. Warto zaopatrzyć się w copywritera, który nie tylko dobrze napisze tekst od strony językowej, ale także marketingowej. Wbrew pozorom nie jest to łatwa sztuka, a przecież wystarczy czasami mały błąd i można zrazić do siebie odbiorcę raz na zawsze.

Publikowanie content marketingu

Publikowaniem content marketingu zajmują się przede wszystkim agencje content marketingowe, które posiadają media, lub mają zawiązane współprace z ich właścicielami. Aby skutecznie prowadzić kampanię contentową, wszystkie publikacje muszą przecież gdzieś trafić, a najlepiej, jeśli są to miejsca często i chętnie odwiedzane przez internautów. Strony internetowe mierzy się tzw. UU czyli Unikalnymi Użytkownikami – jest to liczba ludzi, która w skali miesiąca odwiedza daną stronę.

Przy publikowaniu treści marketingowych na własnych portalach trzeba wykazać się szczególną dbałością o jakość i rzetelność materiału. Mimo tego, iż w oczywisty sposób chcemy zwrócić uwagę na siebie i swoją usługę czy produkt, to nie powinien być to w żaden sposób materiał reklamowy, gdyż obniży to zaufanie odbiorców do naszej strony. Oczekują oni rzetelnej i ciekawej informacji, a nie oferty handlowej – należy mieć to na uwadze, publikując content na swoich mediach.

Trochę inaczej jest na portalach wydawniczych z zewnątrz, gdzie często content oznaczany jest jako „materiał partnera zewnętrznego”. Takie postawienie sprawy jest uczciwe i rodzi więcej możliwości. Materiały publikowane na stronach zewnętrznych mogą zatem być typowo marketingowe, jednak oczywiście nadal nie reklamowe!

Promowanie contentu
Ostatnim etapem content marketingu jest jego promowanie, czyli używanie płatnych metod do dystrybucji go do konkretnych osób. Zasadniczo może mieć on dwie formy:
Pierwszą z nich jest wspomniany wyżej artykuł sponsorowany. Polega to na wynajmowaniu powierzchni reklamowej na różnych portalach wydawniczych i publikowanie na nich swojej contentu. Po metodę tę sięgają wszyscy, zarówno mali jak i duzi. Oczywiście koszt takich kampanii jest zależny od jakości strony, na której chcemy, aby znalazła się nasza treść, jednak warto jest zainwestować w dobrej jakości portale, które faktycznie mogą sprowadzić na naszą stronę potencjalnych klientów. Aby to zrobić, w tekście artykułu sponsorowanego na linkuje się do swojej własnej witryny. Nie tylko generuje to naturalny ruch, ale także bierze udział w pozycjonowaniu strony (tzw. link building). Przy promowaniu contentu na zewnętrznych portalach należy przede wszystkim odpowiednio dobrać je tematycznie, żeby były zgodne z tym, czym zajmujemy się my.

Drugą formą promowania content są reklamy PPC, czyli Pay Per Click. Mamy z nimi do czynienia w wyszukiwarkach internetowych (Google AdWords), oraz w pewnym sensie na portalach społecznościowych (posty sponsorowane). Ogromną zaletą tego rozwiązania są możliwości targetowania. Jesteśmy w stanie dotrzeć do niemal dokładnie tego profilu klienta, do jakiego chcemy – wszystko zależy od naszego researchu i umiejętności wyboru odbiorcy.

Plan, Publikacja, Promocja
Skuteczna kampania contentowa musi opierać się na tych trzech filarach, czyli planowaniu, publikowaniu i promowaniu. Często jest to bardzo trudny wysiłek, który jednak popłaca – szacuje się, że z content marketingu korzysta prawie 70% firm na świecie. Najważniejsze jednak, żeby był to wysiłek świadomy, bo tylko wtedy będzie miał on realne przełożenie na marketingowy sukces!

Nadesłał: http://brand.ceo/pl-pl/